неділю, 24 березня 2024 р.

Урок української мови "Дієслово. Роль дієслів у мовленні" 3 клас

 

Тема уроку: Дієслово. Роль дієслів у мовленні.

Мета уроку: повторити і поглибити знання учнів про дієслово як частину мови, роль у мовленні,  формувати вміння розпізнавати дієслова серед інших частин мови, добирати дієслова та  правильно ставити до них запитання, формувати комунікативну компетентність; розвивати мовлення учнів, спостережливість, критичне мислення, вміння аналізувати, робити висновки; виховувати культуру поведінки, любов до рідної мови, бажання її вивчати.

 

Очікувані результати:

Взаємодіємо усно

- обговорює   усне   повідомлення  в   парі   або   групі  для  пошуку  додаткових   аргументів  або  спростування наведених [4 МОВ 1-1.1- 3]; добирає словесні й несловесні засоби спілкування з огляду на мету та умови спілкування, враховуючи наявність варіантів [4 МОВ 1-1.7-1];

Читаємо

- читає подумки та виразно вголос тексти різних видів та з різною метою [4 МОВ 2-2.1-2]; висловлює свій погляд на предмет обговорення (тему, головну думку, висновки тощо) [4 МОВ 2-2.4-2]; систематизує та узагальнює необхідну інформацію [4 МОВ 1-1.3- 3]; дотримується правил літературної вимови у власному висловлюванні [4 МОВ 1-1.6-5];

Досліджуємо мовлення

- утворює нові словосполучення, пояснює роль закінчень, значення префіксів і суфіксів для правильного вживання слів усно та на письмі [4 МОВ 5-4.1-1]; вправно будує речення, зважаючи на мету висловлювання [4 МОВ 5-4.1-5]; перевіряє орфограми доречним способом (за орфографічним словником; зміною форми слова або добором споріднених слів, за правилом) у процесі письма та пояснює свій вибір [4 МОВ 5- 4.1-2]; утворює в процесі мовлення відповідні граматичні форми слів різних частин мови [4 МОВ 5-4.1-4];  удосконалює свою вимову, зважаючи на фонетичні закономірності (збіг приголосних, кінцевий приголосний, наголошені та ненаголошені голосні тощо) [4 МОВ 5-4.1-3];  обговорює письмові роботи (власні й однокласників) у парі, малій групі, відзначає позитивні характеристики [4 МОВ 3- 3.3-3];

 

Обладнання: картки зі словами, конструктор LEGO, сигнальні картки, мультимедійна  презентація:

https://docs.google.com/presentation/d/1TwN7amn3muf4bQtblB7lnNtXyVmAXt40/edit?usp=sharing&ouid=109509324717022955803&rtpof=true&sd=true    


Хід уроку

 

І. Самовизначення діяльності

Психологічна настанова «До успіху».

― Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на урок. Для того, щоб впоратися на уроці з завданнями, будьте старанними і слухняними. Завдання наші такі:

Не просто слухати, а чути.

Не просто дивитися, а бачити.

Не просто відповідати, а міркувати.

Дружно і плідно працювати.

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

      Гра «Розсели слова у будиночки»

 

-         Одного сонячного дня слова вийшли погуляти.  Вони так захопилися розвагами, що і не помітили, як хмара закрила сонечко і пішов дощ. А коли засяяла блискавка і прогримів грім – бідолахи так злякалися, що від страху аж присіли та забулися, де вони живуть. (Вчитель під час розповіді  демонструє ілюстрації)

-         Поскільки бігти під час грози не можна, то я спокійно проведу бідолах додому, а ви мені підкажете дорогу.

( Вчитель показує слова, а діти відповідним кольором цеглинки  вказують назву будиночка)

ІІІ. Цілевизначення і планування.

-         Де живуть слова, що залишилися? Як називається їх будиночок? А чому він  назви? Бо назва заховалася у темі нашого уроку. Ми сьогодні будемо  досліджувати дієслова.

-         Чи нова вам ця тема? Чи все ви знаєте про дієслово? Які завдання поставимо перед собою на урок?

(Діти формулюють завдання. Вчитель доповнює,  коригує.

 Завдання:

    Повторити, що ми знаємо про дієслова

    Поглибити  ці знання

    Вчитися  розпізнавати,  добирати дієслова

    На які  питання відповідають.

    Роль дієслів у мовленні.

ІV. Опрацювання нового матеріалу.

1.      Робота над  правилом

 

-         Відновіть правило, яке ми вивчали у 2 класі

Дієслова- це слова, що називають … предмета та відповідають на … що робити? … зробити?

 

Порівняйте з наступним правилом:

Дієслова- це самостійна частина мови , яка  називає дію або стан предмета  та відповідає  на питання що робить? що робити? що зробив? що робила? що роблять? та ін.

-         Яке правило розкриває ширше поняття про дієслово?

-         Що нового ви дізнались з другого правила?

-         Що означає «стан»  предмета?

2.     Відкриття нового знання.

Робота зі словом: лексичне значення, будова слова (словник).

Стан – обставини, умови, в яких хто-, що-небудь перебуває, існує; ситуація, зумовлена певними обставинами, умовами.

-         Уявіть обставини, коли людина заблукала в лісі. Які емоції і відчуття вона відчуває? (Страх, переживання, сум…) Отже людина в такому стані що робить? (Боїться, переживає, сумує) А коли людині подарували на день народження довгоочікуваний подарунок? Який її стан? Що вона робить в такому стані? (Радіє, веселиться, обнімається)

Висновок: дієслова  боїться, переживає, сумує, радіє та інші називають різні стани предметів.

3.     Закріплення нового знання

Вправа «Склади речення»

-         Складіть речення, використовуючи займенник я та картинки різних емоцій за зразком. Доповніть своїми прикладами. Підкресліть дієслова.

Я радію.

4.     Творчий диктант.

-         До поданих іменників доберіть  і запишіть  дієслова. Доповніть  своїми словосполученнями. (З одним складіть речення-для сильніших учнів)

Собака … , сонце … , дощ … , учень … , м’яч … , весна … , Олег …,

5.     Взаємоперевірка.  Парна співпраця.

Техніка  «Дві зірки й побажання»

-         прочитають один-одному свої словосполучення

-         оцініть роботу свого товариша, за такими критеріями:

·        дієслова підібрано до всіх іменників

·        наведено 3 свої приклади

·        охайність виконаного завдання

-         дайте  2 похвали  і  1 пораду своєму товаришу

Фізкультхвилинка «Виконай дії» (лего)

 6.     Досліджуємо мовлення.  Групова співпраця.

 

-              Доберіть іменники до дієслів, що записані на картках.

7.     Оцінювання роботи в групі  (чек-лист)

8.     Самостійна робота із самоперевіркою за еталоном.

Робота з  картками.

-         Перевірте списки дієслів, закресліть слова, що не є дієсловами.

-         Виконайте перевірку за еталоном.

(Дієслова запишіть в зошит-для сильніших учнів)

9.      Самооцінювання.

-         Оцініть виконану вами роботу при допомозі сигнальних карток.

Фізкультхвилинка  Гра «Спіймай дієслово».

(Спершу ловлять дієслова руками, а потім імітують дію)

У гайочок ми ходили.

Зайця сірого зустріли.

Зайчик прудко так стрибає,

Пташка весело літає,

Швидко лис десь пробіжить,

Їжачок в кущах сидить.

Посиділи і ми трішки,

Щоб спочили руки, ніжки.

Всі веселі, от чудово!

У гайок підемо знову.

10.      Гра «Аукціон».

Дітям демонструється сюжетний малюнок.

― Продається дієслово. Запишіть якомога більше дієслів за малюнком.

Діти в зошит записують утворені слова. Перемагає той, хто склав більше слів.

V.               Рефлексія навчальної діяльності

1.  Вправа «Квіточка - підсумок» (складання квіточки із пелюсток із запитаннями)

 «Яке завдання вдалося найкраще?»;

 «Про що нове ти сьогодні дізнався ?»;

 «Що ти навчився робити сьогодні на уроці?»;

«Чим ти  сьогодні допоміг іншим?»

«Яке завдання сподобалось найбільше ?»

  2. Самооцінка роботи на уроці.

― Оцініть свою роботу на уроці при допомозі сигнальних карток.

  3. Домашнє завдання.

― Дякую за увагу, старанність і активність на уроці. Ви всі молодці, добре попрацювали.

Домашнє завдання творче: підібрати 10 дієслів на 10 букву алфавіту, з трьома словами скласти речення.


Додатки до уроку:

Презентація до уроку:

 

https://docs.google.com/presentation/d/1TwN7amn3muf4bQtblB7lnNtXyVmAXt40/edit?usp=sharing&ouid=109509324717022955803&rtpof=true&sd=true  

 







     

            

Немає коментарів:

Дописати коментар

Наскрізний процес національно-патріотичного виховання у Новій українській школі.

                                                                                                       Наскрізний процес національно-патріот...