неділю, 24 березня 2024 р.

Наскрізний процес національно-патріотичного виховання у Новій українській школі.

                                                                           


                       

  Наскрізний процес національно-патріотичного виховання у Новій українській школі.

Національно-патріотичне виховання - це сфера духовного життя, яка проникає в усе, що пізнає, робить, до чого прагне, що любить і ненавидить людина, яка формується (так казав Василь Олександрович Сухомлинський)

Патріотизм виявляється в любові до Батьківщини, свого народу, турботі про його благо, сприянні становленню й утвердженню України як суверенної, правової, демократичної, соціальної держави, готовності відстояти її незалежність, служити і захищати її, розділити свою долю з її долею, повазі до українських звичаїв і обрядів, усвідомленні спільності власної долі з долею Батьківщини, досконалому володінні українською мовою. 

Виховання у молодого покоління почуття патріотизму нині визнано проблемою загальнодержавного масштабу, адже патріотизм – це одна із найважливіших рис сучасної людини.

У початкових класах закладається основа національної свідомості учнів, любов до рідної землі, своєї «малої батьківщини», виховується патріотична гордість за минуле і сучасне України, любов до рідної мови, формується духовно розвинена, творча, працелюбна особистість.

Національно-патріотичне виховання учнів початкових класів НУШ здійснюється у процесі навчально-пізнавальної діяльності шляхом внесення ціннісних складових у зміст навчальних предметів. Саме на ціннісних складових національно-патріотичного виховання у змісті Типової освітньої програми, розробленої під керівництвом Р. Б. Шияна, і за якою працює наша початкова школа, хочу більш детально зупинитися. Отже, найбільша увага національно-патріотичному вихованню, приділяється під час вивчення Громадянської та історичної освітньої галузі. Головними завданнями якої є:

• здобуття знань про сучасність і минуле своєї родини, місцевої громади, Батьківщини, людства, формування відповідного віковим можливостям розуміння змісту пам’ятних для себе та для громадян України  подій;

• сприяння початковому усвідомленню власної гідності, цінності свободи і прав людини, своєї належності до родини, місцевої та шкільної громад, українського народу, вироблення відповідального ставлення до власної діяльності  та діяльності інших;

Змістова лінія «Я серед людей»

У 1-2 класі діти вивчають такі теми:

Мій рід. Схема роду. Покоління. Предки і нащадки. Дитинство наших предків. Про що розповідає родове прізвище. Родинні свята і традиції. Родинні реліквії. Якого я роду: зв’язок поколінь.

У 3-4 класах ці теми розглядаються більш ширше, глибше і доповнюються таким матеріалом як: Вивчаю своє минуле. Моє минуле, минуле мого роду. Родинне дерево. Традиції та свята. Чому для мене важливі звичаї та свята? Які пам’ятні дати і чому актуальні для сучасників?

                      Змістова лінія «Моя культурна спадщина»

    На уроках говоримо про Спадок відомих українців. Суспільне визнання. Меморіальні образи України.

Хто такі герої ( на прикладах із національної історії)? Вчимося вшановувати  героїв і жертв.

Учні 3-4 кл. опрацьовують такі теми:

Вивчаю культурну спадщину. Відомі особи культури і мистецтва України. Історичні та культурні пам’ятки рідного краю, України.

 

Змістова лінія «Ми – громадяни України. Ми – європейці»

У 1-2 класі діти вивчають такий матеріал:

 Що таке Батьківщина? Атрибути Української держави: назва, прапор, герб, гімн, столиця, офіційна державна мова, валюта. День Незалежності України. Найважливіші державні свята. День захисника України. Конституція України (спрощено). 

Україна: сторінки історії. Захисники Батьківщини (сучасні українські воїни (зокрема «кіборги» Донецького аеропорту, Герої України та ін.), Історичні особистості України: приклади патріотизму та людяності. Україна – європейська держава. Україна та її сусіди (оглядово)

На 3-4 рік навчання теми розширюються та поглиблюються:

  Я – громадянин/ громадянка України. Якою державою є Україна? Що об’єднує громадян України? Боротьба українців за державність і незалежність. Що таке демократія? Які ознаки демократії в державі та суспільстві? Борці за демократію та права людини в Україні. Творці Української держави. Відомості про видатних осіб української історії, які зробили значний внесок у розвиток Української державності (20-21 століття). Я у Європі і світі. Україна на карті світу. Країни, що мають спільний кордон з Україною. Морські кордони України (оглядово). У яких країнах живуть українці? Як і навіщо держави об’єднуються? (ЄС, НАТО тощо).

Природнича освітня галузь

Змістова лінія «Я у природі»

Україна – моя країна.

Рідний край. Природа рідного краю.

Моє місто (село). Моя адреса.

 

                                      Мовно-літературна галузь

2. Змістова лінія «Читаємо»

Працюємо з малими фольклорними  формами: загадками, скоромовками, прислів’ями, приказками, народним фолькльором, казками, піснями, легендами, міфами.

Серед тем для  дитячого читання,  поряд із пригодами, дружбою, сім’єю твори про патріотизм, відданість, любов до рідного краю, Україна тощо.

                                  

 

                                  Математична освітня галузь

        У підручнику з математики за редакцією Ольги Гісь та Ірини Філяк ( у 2-х частинах),  за яким зараз навчається  мій 3 клас,  учні здійснюють математичну мандрівку. Разом з козаками, яких звуть Відчайдух,  Писар  та  Дзиґа,  третьокласники  подорожують містами України і дізнаються  про  історію українських міст, цікаві факти та традиції, вивчаючи, водночас, математичний програмовий матеріал.

 

Технологічна освітня галузь

І і ІІ цикл навчання

Змістова лінія «Світ ремесел»

      Формуємо   в учнів ставлення до творів декоративно-ужиткового мистецтва та ремесел як до культурної спадщини українського народу. Діти вчаться створювати  та оздоблювати  прості  вироби  за зразком та  задумом, із застосуванням традиційних ремесел або технік декоративно-ужиткового мистецтва. Переглядають  та обговорюють фільми, у яких висвітлюються технології традиційних та сучасних ремесел. Здійснюються екскурсії  (реальні чи віртуальні) до майстерень народних умільців, музеїв декоративно-ужиткового мистецтва.

 

Соціальна та здоровязбережувальна освітня галузь

1.    Змістова лінія «Здоров’я

З 1 класу вивчаємо Соціальні та духовні складники здоров’я. Вчимо піклування про здоров’я в сім’ї. Вивчаємо Народні традиції, родинні свята і здоров’я. У 3-4 класах: Страви національної кухні.  Традиції збереження здоров’я в родині.

Бачимо, що у змісті навчальних предметів національно-патріотичне виховання це є наскрізним процесом і охоплює не одну освітню галузь.

            Національно-патріотичне виховання учнів реалізується у процесі організації: виховної діяльності, позаурочної та позакласної роботи, позашкільної освіти, роботи органів учнівського самоврядування, взаємодії з батьками, громадськими організаціями, державними установами.

Для ефективного формування національно-патріотичного виховання учнів початкових класів нової української школи є:

Ø сприйняття вихованцями знань про українську культуру;

Ø застосування вихователем у виховній роботі елементів народознавства;

Ø формування у позаурочний час правильного емоційно-естетичного фону;

Ø створення ситуацій емоційного переживання учнями педагогічних установок на оволодіння національними цінностями;

Ø усвідомлення знань про національну українську культуру;

Ø орієнтація дитини на позитивні результати діяльності щодо засвоєння певних національних цінностей у родині та у школі.

 

Дуже дієвими і доцільними є  проведення виховних годин у формі: зустрічей з волонтерами,  учасниками бойових дій, майстер-класів за участю дітей та батьків з виготовлення сувенірів для бійців Української армії. Проводити конкурси малюнків, оберегів, організовувати написання листів та малюнків воїнам . Приймати участь у акціях, донатах на армію. Проводити  тематичні виховні  години, бесіди за темами: «Славетні українці», «Незламні герої», «Козацькому роду немає переводу» та ін. Впроваджувати  виховні проєкти: «Рідний край, де ми, живемо, Україною зовемо», «Я і моя родина», «Моя маленька батьківщина». Вшановувати пам'ять всіх, хто загинув за Україну хвилиною мовчання.

Оскільки у молодшому віці у дітей домінує образне мислення, то найбільш характерними є такі форми діяльності:

Ранкове коло, групова справа, свято, ситуаційно-рольова гра, уявна подорож,  вікторина,  виставка-ярмарок, добродійна акція, театральна вистава,  спортивні змагання, козацькі забави, веселі старти, естафети та ін.. 

   Національно-патріотичне виховання молодших школярів буде ефективним, якщо:

- здійснювати його ненав’язливо;

- поступово і дозовано впливати на почуття, переконання та діяльність вихованців;

- не нав’язувати патріотичні погляди зовні, але давати зразки кращого прояву патріотичних почуттів;

- залучати до участі у виховній роботі класу, школи - батьків та громадськість;

- систематично використовувати ефективні елементи народної педагогіки, традиції національного виховання.

Підсумовуючи, варто зауважити, що національно-патріотичне виховання молодших школярів є наскрізним процесом і дозволяє з першого класу формувати і розвивати свідоме ставлення дітей до своєї країни – вміння цінувати і поважати події минулого і сучасні досягнення нашого народу, розрізняти поняття добра і зла. Покоління, у якого виховано почуття патріотизму, готове до подвигу, відстоювання інтересів своєї країни.



Немає коментарів:

Дописати коментар

Наскрізний процес національно-патріотичного виховання у Новій українській школі.

                                                                                                       Наскрізний процес національно-патріот...